A. Класификация на инцидентите
Класификация |
Примери |
Критичен |
– Над 80% от персонала (или няколко критични екипа) не могат да работят – Критични системи офлайн – Висок риск от нарушение на чувствителни клиентски или лични данни – Финансово въздействие от над 100 000 лв – Сериозно увреждане на репутацията – вероятно да окаже влияние върху бизнеса в дългосрочен план |
Висок |
– 50% от персонала не може да работи – Засегнати некритични системи – Риск от нарушаване на лични или чувствителни данни – Финансово въздействие над 50 000 лв – Потенциално сериозно увреждане на репутацията |
Среден |
– 20% от персонала не може да работи – Малък брой засегнати некритични системи – Възможно нарушение на малки количества нечувствителни данни – Финансово въздействие над 25 000 лв – Нисък риск за репутацията |
Нисък |
– < 10% от некритичния персонал, засегнат временно (краткосрочно) – Минимално въздействие, ако има такова – Една или две нечувствителни/некритични машини са засегнати – Няма нарушение на данните – Незначителен риск за репутацията |
B. Въпроси в случай на инцидент
За да насочи усилията си за реакция при инцидент и да разбере обхвата и въздействието на инцидента, екипът по сигурността трябва да разработи списък с въпроси за разследване. Въпросите могат да бъдат различни за всеки инцидент/пробив в зависимост от неговия обхват и критичност.
Въпросите могат да бъдат:
- Какъв е първоначалният вектор на проникване?
- Каква следексплоатационна дейност е извършена? Били ли са компрометирани акаунти? Какво ниво на критичност има пробивът?
- Субектът пробил системата/причинил инцидента има ли постоянство в мрежата или устройството?
- Подозирано или известно ли е странично движение на субекта към друга система/база данни?
- Как субектът поддържа контрола?
- Имало ли е достъп до данни или ексфилтриране и ако да, какъв вид данни?
C. Процедура за управление на инциденти
Няма един единствен метод за реагиране при пробив в сигурността. Пробивите в сигурността трябва да се разглеждат за всеки отделен случай, като се направи оценка на включените рискове и се използва тази оценка на риска, за да се вземе решение за подходящия курс на действие. В зависимост от естеството на нарушението може да се наложи екипът по сигурността да включва допълнителен персонал или външни експерти, например ИТ специалист/експерт по киберсигурност или експерт човешки ресурси.
Процедурата за управление на инциденти се състои от шест стъпки:
- Първоначална реакция – Идентифицирайте дали е възникнал или се случва инцидент в момента. Този процес започва, след като някой забележи някаква аномалия в системата или мрежата.
- Анализ – Определете степента на инцидента и го ограничете, за да предотвратите влошаването му.
- Елиминация – Уверете се, че проблемът е отстранен.
- Подобряване на сигурността – Идентифицирайте и елиминирайте средствата, чрез които системата е била компрометирана.
- Уведомяване – Уведомете засегнатите лица и Надзорния орган (КЗЛД), ако е необходимо.
- Преглед и оценка – Прегледайте инцидента и обмислете какви действия могат да бъдат предприети за предотвратяване на бъдещи нарушения.
В зависимост от нарушението може да не са необходими всички стъпки или някои стъпки може да бъдат комбинирани. В някои случаи може да е подходящо да се предприемат допълнителни стъпки, които са специфични за естеството на нарушението.
Изпратете запитване
Как да се справим със скрития риск в неструктурираните данни през 2022 г
Как организациите по целия свят могат да избегнат пробиви на данни? Във време, в което атаките на...
Има ли нужда моят бизнес от DPO?
Накратко, да. Сегашното мнение е, че всички организации ще се нуждаят от DPO и техните услуги, освен ако вашият бизнес не може да докаже, че не обработва лични данни.
Киберсигурност през 2021 г. – Ето какво трябва да знаете
Заплахите за киберсигурност са заплахи, които се фокусират върху получаването на достъп до...
Защитете вашата компания срещу фишинг атаки
Знаете ли, че повече от 90% от всички успешни хакове и нарушения на данни започват с фишинг...
Как тестването на пробивите в сигурността е от полза за бизнеса?
Предвид днешното ниво на киберзаплахите, наложително е организациите да разполагат с правилните...
Как да защитите вашата организация от атаки на рансъмуер?
Едно нещо, което притеснява всички ИТ директори през последните няколко години, е дали тяхната...