A. Класификация на инцидентите
Класификация |
Примери |
Критичен |
– Над 80% от персонала (или няколко критични екипа) не могат да работят – Критични системи офлайн – Висок риск от нарушение на чувствителни клиентски или лични данни – Финансово въздействие от над 100 000 лв – Сериозно увреждане на репутацията – вероятно да окаже влияние върху бизнеса в дългосрочен план |
Висок |
– 50% от персонала не може да работи – Засегнати некритични системи – Риск от нарушаване на лични или чувствителни данни – Финансово въздействие над 50 000 лв – Потенциално сериозно увреждане на репутацията |
Среден |
– 20% от персонала не може да работи – Малък брой засегнати некритични системи – Възможно нарушение на малки количества нечувствителни данни – Финансово въздействие над 25 000 лв – Нисък риск за репутацията |
Нисък |
– < 10% от некритичния персонал, засегнат временно (краткосрочно) – Минимално въздействие, ако има такова – Една или две нечувствителни/некритични машини са засегнати – Няма нарушение на данните – Незначителен риск за репутацията |
B. Въпроси в случай на инцидент
За да насочи усилията си за реакция при инцидент и да разбере обхвата и въздействието на инцидента, екипът по сигурността трябва да разработи списък с въпроси за разследване. Въпросите могат да бъдат различни за всеки инцидент/пробив в зависимост от неговия обхват и критичност.
Въпросите могат да бъдат:
- Какъв е първоначалният вектор на проникване?
- Каква следексплоатационна дейност е извършена? Били ли са компрометирани акаунти? Какво ниво на критичност има пробивът?
- Субектът пробил системата/причинил инцидента има ли постоянство в мрежата или устройството?
- Подозирано или известно ли е странично движение на субекта към друга система/база данни?
- Как субектът поддържа контрола?
- Имало ли е достъп до данни или ексфилтриране и ако да, какъв вид данни?
C. Процедура за управление на инциденти
Няма един единствен метод за реагиране при пробив в сигурността. Пробивите в сигурността трябва да се разглеждат за всеки отделен случай, като се направи оценка на включените рискове и се използва тази оценка на риска, за да се вземе решение за подходящия курс на действие. В зависимост от естеството на нарушението може да се наложи екипът по сигурността да включва допълнителен персонал или външни експерти, например ИТ специалист/експерт по киберсигурност или експерт човешки ресурси.
Процедурата за управление на инциденти се състои от шест стъпки:
- Първоначална реакция – Идентифицирайте дали е възникнал или се случва инцидент в момента. Този процес започва, след като някой забележи някаква аномалия в системата или мрежата.
- Анализ – Определете степента на инцидента и го ограничете, за да предотвратите влошаването му.
- Елиминация – Уверете се, че проблемът е отстранен.
- Подобряване на сигурността – Идентифицирайте и елиминирайте средствата, чрез които системата е била компрометирана.
- Уведомяване – Уведомете засегнатите лица и Надзорния орган (КЗЛД), ако е необходимо.
- Преглед и оценка – Прегледайте инцидента и обмислете какви действия могат да бъдат предприети за предотвратяване на бъдещи нарушения.
В зависимост от нарушението може да не са необходими всички стъпки или някои стъпки може да бъдат комбинирани. В някои случаи може да е подходящо да се предприемат допълнителни стъпки, които са специфични за естеството на нарушението.
Изпратете запитване
Внедряване на Zero Trust за повишена киберсигурност
В свят, пълен с кибератаки, важността на защитата на корпоративните мрежи и данни е по-критична от...
Как VPS (Virtual Private Server) може да промени вашия бизнес
Virtual Private Server (VPS) е мощно решение, което може да трансформира начина, по който вашата...
Ползите от облачните решения: Оптимизация на ресурсите и увеличаване на ефективността
Virtual Private Server (VPS) е мощно решение, което може да трансформира начина, по който вашата...
Най-големите GDPR глоби през 2023
През 2023 г. срещу Meta, по-рано известна като Facebook, беше наложена безпрецедентна глоба,...
Каква е ролята на DPO?
Ролята на длъжностното лице по защита на данните (DPO) в рамките на институциите и органите на ЕС...
Попадат ли счетоводителите под обсега на новата Директива МИС2
Новата директива МИС2 изисква от счетоводните фирми да предприемат повече мерки за предотвратяване...
Какво представлява директивата МИС2 (NIS2) и как ще се отрази на вашата организация?
В тази публикация обсъждаме какво е МИС2, за какви видове организации се прилага, новите...
Ключовата роля на ИТ одитите за укрепване на киберсигурността в организацията
ИТ одитът е систематичен преглед и оценка на информационните системи, процесите и контролите на...
Всичко, което трябва да знаете за новия Закон за защита на лицата, подаващи сигнали
На 17 декември 2021 г. Европейският съюз представи Директивата за лицата, подаващи сигнали за...
Убедени ли сте, че вашият бизнес все още е в съответствие с изискванията на GDPR?
GDPR (Общ регламент за защита на данните) е закон на ЕС за защита на данните, който влезе в сила...